Amenințările cibernetice reprezintă un fenomen din ce în ce mai prezent în viața noastră, care ia amploare de la an la an. Anul 2020 nu se dezice și vine și el cu o serie de provocări pentru companii, în ceea ce privește securitatea datelor. Specialiștii anticipează că amenințările cibernetice vor deveni din ce în ce mai complexe, cu consecințe grave, în multe cazuri chiar dezastruoase pentru companii, indiferent de dimensiunea acestora și de industria în care activează.
1. Diversificarea amenințărilor cibernetice precum și creșterea gradului de complexitate a acestora. Dacă urmăm tendința ultimilor doi ani este ușor să ne dăm seama că numărul vulnerabilităților cibernetice va fi în creștere și în acest an. Folosirea programelor open source este unul dintre motive.
2. Dispozitive din ce în ce mai inteligente, dar și foarte nesigure în același timp. Majoritatea dispozitivelor smart sunt vulnerabile la atacurile informatice iar hackerii vor exploata orice vulnerabilitate identificată prin care să le poată controla de la distanță și să le poată adăuga în rețele de tip botnet.
3. Ransoware țintit, către amenințări direcționate. Se presupune că o evoluție a ransomware este accea ca atacatorii să amenințe cu publicarea datelor și nu cu imposibilitatea recuperării fișierelor în cazul în care nu se va plăti răscumpararea.
4. Domeniul financiar – bancar este cel mai vizat și este de înțeles acest lucru, având în vedere valoarea informațiilor stocate. Atacatorii vor profita de presiunile care se fac asupra instituțiilor bancare de a-și deschide infrastructura către terți, mizând pe existența unor măsuri elementare în ceea ce privește securitatea cibernetică.
5. Furtul de date biometrice – Pentru că suntem în era vitezei și a simplificării, autentificarea biometrică a devenit din ce în ce mai folosită atât în companii private cât și în instituții ale statului. Din punct de vedere al securității există însă riscul furtului de identitate, de exemplu prin folosirea amprentelor false realizate din materiale artificiale. Nici bazele de date unde sunt stocate aceste date nu sunt ferite de amenințările cibernetice.
6. Deepfake – dupa cum ii spune și numele este o metodă prin care se generează și se distribuie conținut digital fals, audio și video, cât mai aproape de realitate. Majoritatea clipurilor Deepfake sunt despre evenimente care s-au întâmplat în trecut, fiind realizate cu algoritmi de inteligență artificială și învățare automată, cu scopul de a crea escrocherii și tehnici de inginerie socială.
Indiferent de domeniul în care activăm: retail, medical, producție, distribuție, financiar-bancar, cert este că atacatorii cibernetici se vor folosi de orice vulnerabiltate identificată, fie ea cât de mică pentru a-și atinge scopurile. Tocmai de aceea companiile ar trebui să implementeze o infrastructură de securitate funcțională, adecvată nevoilor lor, astfel încât toate datele sensibile și nu numai să fie protejate.